Klinische les
Nascholing is belangrijk, omdat het professionals de kans geeft om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Ook leren ze door scholing nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied en kunnen ze zich blijven ontwikkelen. Op die manier kunnen professionals effectiever werken en betere resultaten behalen.
Wij verzorgen regelmatig klinische lessen voor zorginstellingen. Die zijn gericht op de verschillende onderwerpen, die we hieronder uitlichten.
Klinische les aantrekhulpen
Het aan- en uittrekken van elastische kousen is een onderdeel van zorg waar kennis en vaardigheid hand in hand gaan. Hulpmiddelen die dit proces vergemakkelijken zijn er in diverse soorten, maten en uitvoeringen. Op welke wijze een hulpmiddel ingezet kan worden, hangt van vele factoren af. Het programma ziet er als volgt uit:
- Interactieve demonstratie van alle hulpmiddelen
- De keuze leren maken van het juiste hulpmiddelen bij een gegeven situatie
- Praktijk; oefenen in tweetallen om de juiste technieken te leren.
Na deze klinische les hebben jullie als team meer informatie en kennis over alle beschikbare hulpmiddelen bij het aan- en uittrekken van therapeutische elastische kousen.
Leerdoelen:
- Beoordelen en onderbouwen of patiënt in aanmerking komt voor aantrekhulpmiddel
- Beoordelen welk hulpmiddel geschikt is
- Werkwijze van aantrekhulpen en juiste toepassing
Klinische les Klitteband systemen
Klittenbandsystemen zijn ideaal om de zelfstandigheid van de klanten te verbeteren en de zorg te ontlasten. Daarnaast is ambulante compressietherapie met zwachtels in de praktijk niet altijd mogelijk.
Het aanleggen van klittenbandsystemen heeft enige uitleg nodig en vergt vaardigheid die in een kort tijdbestek geleerd kan worden.
Het programma ziet als volgt uit:
- Uitleg over verschillende klittenbandsystemen
- Overeenkomsten en verschillen van diverse klittenbandsystemen
- Uitleg hoe een klittenbandsysteem aangelegd kan worden.
In het 2e deel zullen we vooral samen gaan oefenen.
Klinische les ACT
Ambulante compressietherapie (ACT), is een onderdeel van verpleging en verzorging waar kennis en vaardigheid van groot belang is. Doordat het niet altijd dagelijkse praktijk is, is het begrijpelijk dat ACT een onderdeel is van nascholing. Dit om zowel de achterliggende theorie, als ook de vaardigheid weer aan te scherpen.
eMJe heeft een nascholing ontwikkeld die ervoor zorgt dat de verpleegkundigen en verzorgenden na de cursus hun werk op verantwoorde wijze kunnen uitoefenen. Tijdens de cursus leren zij de laatste technieken en ontwikkelingen.
Het programma ziet er als volgt uit:
Deel 1: Interactief, theorie:
- Anatomie, fysiologie
- Pathofysiologie
- Indicaties, contra indicaties
- Risico’s en complicaties van zwachtelen
- Soorten zwachtels, polstermateriaal en pelottes
- Zwachteltechnieken en richtlijnen
- Gevaren van onjuiste toepassingen
Deel 2: Praktijkoefeningen
Leerdoelen van deze klinische les:
- Verschillende zwachteltechnieken toepassen
- Kennis op het gebied van zwachtelmaterialen
- Beoordelen en onderbouwen of de patiënt in aanmerking komt voor ACT